מה מספר התנ"ך על המשיח?

מה מספר התנ"ך על המשיח?

מה מספר התנ"ך על המשיח?

חשוב לומר כבר בהתחלה כי את אלה שכבר קבעו בדעתם שישוע איננו המשיח, שום אוסף של ראיות לא ישכנע. אולם אלו שבאמת כנים בשאלתם זו ייווכחו לראות כי העובדות מדברות בעד עצמן.

כיצד מזהים את המשיח האמיתי?

זו שאלה טובה. הרי ככלות הכול, בהיסטוריה היהודית ידועים מספר משיחי שקר, שהבולטים הם בר כוכבא ושבתאי צבי. בר כוכבא עמד בראש המרד הגדול נגד הרומאים בשנים 132-135 לספירה. במהלך המרד הכריז ר' עקיבא שהוא המלך המשיח. לרוע המזל נהרגו בר כוכבא, ר' עקיבא ואלפי יהודים אחרים בשנת 135 כאשר הרומאים הסתערו על ביתר וכבשוה.

שבתאי צבי גם כן הכריז על עצמו כמשיח. תנועת השבתאים פרחה באירופה במהלך המאה ה-17. היא התפשטה בקרב בני העם הפשוטים וגם בין רבנים. אבל, כשנאסר שבתאי צבי בשנת 1666 על ידי שלטון טורקיה, הוא העדיף להתאסלם במקום למות.

כעם, טעינו טעויות הרות-גורל בעבר, לכן אין זה מפתיע שאנשים דורשים הוכחות כבדות משקל לפני שיאמינו בישוע.המשיח מוזכר ונרמז לאורך התנ"ך, שם מוצגת "תעודת הזהות" שלו. תארו לעצמכם שאנחנו מחפשים יחד כתובת של חבר. קודם כל נאתר את ארץ מגוריו. מידע זה לא יספיק, לכן נצטרך לברר באיזו עיר הוא גר, באיזה רחוב ומהו מספר הבית. גם מספר הטלפון שלו ושעות שהייתו בבית יהיו לנו לעזר רב.

התנ"ך, באופן דומה, מתאר לנו את המשיח. הוא מתאר את רקעו הלאומי, את מקום לידתו, את התקופה בה יגיע ועוד פרטים מזהים אחרים. פרטים אלה הם שמאפשרים לנו לזהות את המשיח ולהבחין בינו לבין רמאים.

כמובן אפשר להתנגד ולומר, שאם "תעודת הזהות" של המשיח אכן כה ברורה, מדוע אין רוב היהודים מאמינים בישוע, או מדוע הלכו כה רבים בשבי אחרי משיחי שקר כמו בר כוכבא ושבתאי צבי.עלינו לזכור שהציפייה למשיח הפכה בימי ישוע למשהו עם צביון מאוד פוליטי. העם השתוקק לשחרור מעריצות ממשל רומי. למרות שכתבי הקודש מדברים על סבלות המשיח ועל ניצחונותיו גם יחד, דווקא ניצחונותיו נהיו החשובות ביותר בעיני העם בגלל לחץ השלטון הרומי. השקפה "חד צדדית" זו דבקה בעם היהודי עד היום. הפוליטיזציה של התקווה למשיח נמשכת. אופי טועה זה של התקווה למשיח הכשיר את הקרקע לנכונות העם לקבל אנשים כבר כוכבא, ולדחות את ישוע.

אין זאת אומרת שכל היהודים דחו את ישוע. נהפוך הוא, כל תלמידי ישוע הראשונים היו יהודים. למעשה, רבני אותה תקופה ובמאות הראשונות שאחרי כן הכירו היטב את הנבואות אודות המשיח אשר המשיחיים טענו כי התגשמו בישוע. לדוגמא, למרות שהרבנים היו תמימי דעים שפרק נ"ג בספר ישעיה הוא נבואה אודות המשיח, בימי הביניים היה הלחץ מצד אלו שייחסו נבואה זו לישוע כה גדול, עד שרש"י, פרשן המקרא הגדול, פירש מחדש את הפרק וייחס אותו לעם ישראל. פירוש זה מקובל היום על אף העובדה שהופיע לראשונה רק בימי הביניים, 1,700 שנים לאחר שישעיהו כתב אותו!

מה הם, אם כן, פרטי הזיהוי של המשיח?

כאן נציין רק כמה, אך יש בכתובים עוד רבים נוספים. כל הקטעים שנצטט בהמשך היו בעבר מוכרים על ידי רבני ישראל כמתייחסים למשיח.

מזרע אדם – בראשית ג' 14-15"וַיֹּאמֶר יְהוָה אֱלֹהִים אֶל-הַנָּחָשׁ כִּי עָשִׂיתָ זֹּאת אָרוּר אַתָּה מִכָּל-הַבְּהֵמָה וּמִכֹּל חַיַּת הַשָּׂדֶה עַל-גְּחֹנְךָ תֵלֵךְ וְעָפָר תֹּאכַל כָּל-יְמֵי חַיֶּיךָ׃ וְאֵיבָה אָשִׁית בֵּינְךָ וּבֵין הָאִשָּׁה וּבֵין זַרְעֲךָ וּבֵין זַרְעָהּ הוּא יְשׁוּפְךָ רֹאשׁ וְאַתָּה תְּשׁוּפֶנּוּ עָקֵב׃"

מזרע אברהם – בראשית כ"ב 1-3 "וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-אַבְרָם לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ׃ וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה׃ וַאֲבָרְכָה מְבָרְכֶיךָ וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה:"

מזרע יעקוב (ישראל) – במדבר כ"ד 17 "אֶרְאֶנּוּ וְלֹא עַתָּה אֲשׁוּרֶנּוּ וְלֹא קָרוֹב דָּרַךְ כּוֹכָב מִיַּעֲקֹב וְקָם שֵׁבֶט מִיִּשְׂרָאֵל וּמָחַץ פַּאֲתֵי מוֹאָב וְקַרְקַר כָּל-בְּנֵי-שֵׁת׃"

מזרע יהודה – בראשית מ"ט 10"לֹא-יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה וּמְחֹקֵק מִבֵּין רַגְלָיו עַד כִּי-יָבֹא שִׁילֹה וְלוֹ יִקְּהַת עַמִּים׃"

מזרע ישי – ישעיה י"א 1-5 "וְיָצָא חֹטֶר מִגֵּזַע יִשָׁי וְנֵצֶר מִשָּׁרָשָׁיו יִפְרֶה׃ וְנָחָה עָלָיו רוּחַ יְהוָה רוּחַ חָכְמָה וּבִינָה רוּחַ עֵצָה וּגְבוּרָה רוּחַ דַּעַת וְיִרְאַת יְהוָה׃ וַהֲרִיחוֹ בְּיִרְאַת יְהוָה וְלֹא-לְמַרְאֵה עֵינָיו יִשְׁפּוֹט וְלֹא-לְמִשְׁמַע אָזְנָיו יוֹכִיחַ׃ וְשָׁפַט בְּצֶדֶק דַּלִּים וְהוֹכִיחַ בְּמִישׁוֹר לְעַנְוֵי-אָרֶץ וְהִכָּה-אֶרֶץ בְּשֵׁבֶט פִּיו וּבְרוּחַ שְׂפָתָיו יָמִית רָשָׁע׃ וְהָיָה צֶדֶק אֵזוֹר מָתְנָיו וְהָאֱמוּנָה אֵזוֹר חֲלָצָיו׃"

מזרע דוד – ירמיה כ"ג 5-6 "הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם-יְהוָה וַהֲקִמֹתִי לְדָוִד צֶמַח צַדִּיק וּמָלַךְ מֶלֶךְ וְהִשְׂכִּיל וְעָשָׂה מִשְׁפָּט וּצְדָקָה בָּאָרֶץ׃ בְּיָמָיו תִּוָּשַׁע יְהוּדָה וְיִשְׂרָאֵל יִשְׁכֹּן לָבֶטַח וְזֶה-שְּׁמוֹ אֲשֶׁר-יִקְרְאוֹ יְהוָה צִדְקֵנוּ׃"

המשיח ייוולד בבית לחם יהודה - מיכה ה' 1 "וְאַתָּה בֵּית-לֶחֶם אֶפְרָתָה צָעִיר לִהְיוֹת בְּאַלְפֵי יְהוּדָה מִמְּךָ לִי יֵצֵא לִהְיוֹת מוֹשֵׁל בְּיִשְׂרָאֵל וּמוֹצָאֹתָיו מִקֶּדֶם מִימֵי עוֹלָם׃"

המשיח יהיה אדם אשר יבוא מאישה (בתולה = עלמה) - ישעיה ז' 14 "לָכֵן יִתֵּן אֲדֹנָי הוּא לָכֶם אוֹת  הִנֵּה הָעַלְמָה הָרָה וְיֹלֶדֶת בֵּן וְקָרָאת שְׁמוֹ עִמָּנוּ אֵל׃"

המשיח היה חייב לבוא לפני חורבן בית המקדש השני (שקרה ב-70 לספירה) – ראה את המאמר הזה להסבר: http://medabrim.org.il/he/node/114

יהיה למשיח טבע על-אנושי - ישעיה ט' 5-6 "כִּי-יֶלֶד יֻלַּד-לָנוּ בֵּן נִתַּן-לָנוּ וַתְּהִי הַמִּשְׂרָה עַל-שִׁכְמוֹ וַיִּקְרָא שְׁמוֹ פֶּלֶא יוֹעֵץ אֵל גִּבּוֹר אֲבִי-עַד שַׂר-שָׁלוֹם׃ לם רבה (לְמַרְבֵּה) הַמִּשְׂרָה וּלְשָׁלוֹם אֵין-קֵץ עַל-כִּסֵּא דָוִד וְעַל-מַמְלַכְתּוֹ לְהָכִין אֹתָהּ וּלְסַעֲדָהּ בְּמִשְׁפָּט וּבִצְדָקָה מֵעַתָּה וְעַד-עוֹלָם קִנְאַת יְהוָה צְבָאוֹת תַּעֲשֶׂה-זֹּאת׃"

שימו לב שכתוב שהמשיח ייוולד, אך ייקרא דברים כמו "אל גיבור" ו-"אביעד". התואר "אל גיבור" מופיע רק בקשר לאלוהים עצמו למשך כל התנ"ך.

המשיח יהיה איש ענו ויגיע רוכב על חמור –זכריה ט' 9 "גִּילִי מְאֹד בַּת-צִיּוֹן הָרִיעִי בַּת יְרוּשָׁלִַם הִנֵּה מַלְכֵּךְ יָבוֹא לָךְ צַדִּיק וְנוֹשָׁע הוּא עָנִי וְרֹכֵב עַל-חֲמוֹר וְעַל-עַיִר בֶּן-אֲתֹנוֹת׃"

רוב עמנו, כולל המנהיגות הדתית, ידחה את המשיח בהתחלה

תהילים קי"ח 22-23אֶבֶן מָאֲסוּ הַבּוֹנִים הָיְתָה לְרֹאשׁ פִּנָּה׃ מֵאֵת יְהוָה הָיְתָה זֹּאת הִיא נִפְלָאת בְּעֵינֵינוּ׃"

אפילו רש"י מייחס את הפסוק הזה למשיח, למרות שכתוב ש"הבונים" של הדת (המנהיגות הדתית) ידחו את המשיח.

ישעיה נ"ג 3"נִבְזֶה וַחֲדַל אִישִׁים אִישׁ מַכְאֹבוֹת וִידוּעַ חֹלִי וּכְמַסְתֵּר פָּנִים מִמֶּנּוּ נִבְזֶה וְלֹא חֲשַׁבְנֻהוּ׃"

המשיח בא בכדי לרפא ולנחם ולקחת עליו את חטאי עמו למרות שיידחה על ידם –

ישעיה ס"א 1 "רוּחַ אֲדֹנָי יְהוִה עָלָי יַעַן מָשַׁח יְהוָה אֹתִי לְבַשֵּׂר עֲנָוִים שְׁלָחַנִי לַחֲבֹשׁ לְנִשְׁבְּרֵי-לֵב לִקְרֹא לִשְׁבוּיִם דְּרוֹר וְלַאֲסוּרִים פְּקַח-קוֹחַ׃"

ישעיה נ"ג 4-6 "וַיַּעַל כַּיּוֹנֵק לְפָנָיו וְכַשֹּׁרֶשׁ מֵאֶרֶץ צִיָּה לֹא-תֹאַר לוֹ וְלֹא הָדָר וְנִרְאֵהוּ וְלֹא-מַרְאֶה וְנֶחְמְדֵהוּ׃ נִבְזֶה וַחֲדַל אִישִׁים אִישׁ מַכְאֹבוֹת וִידוּעַ חֹלִי וּכְמַסְתֵּר פָּנִים מִמֶּנּוּ נִבְזֶה וְלֹא חֲשַׁבְנֻהוּ׃"

ופסוק 8  מֵעֹצֶר וּמִמִּשְׁפָּט לֻקָּח וְאֶת-דּוֹרוֹ מִי יְשׂוֹחֵחַ  כִּי נִגְזַר מֵאֶרֶץ חַיִּים מִפֶּשַׁע עַמִּי נֶגַע לָמוֹ׃" 

המשיח יעונה עד מוות מזמור כ"ב

חייו של המשיח יהיו, על פי המתואר בישעיה, חיים של סבל. הוא ישתוק בשעה שייאסר ויישפט, הוא ימות וייקבר בקבר של עשיר, לבסוף יקום)ישעיה נ"ב 13- נ"ג 12(

בפרטים כמו שושלת היוחסין שלו, מקום לידתו ואורך חייו, ישוע תאם להפליא את מה שהתנ"ך אמר אודות המשיח. יש 52 מסמכים היסטוריים שמעידים על חייו של ישוע, ומראים כיצד הוא הגשים את הנבואות הללו. חלק מהם נכללים בברית החדשה (שנכתב על ידי יהודים שהיו עדי ראייה לחייו), וחלק נכתבו על ידי יהודים וגוים שלא האמינו לו.

גורמים נוספים מצטרפים כדי לאמת את העובדה שישוע הוא המשיח.ראשית, הוא עצמו טען להיותו המשיח! כשאשה אחת אמרה לו, "ידעתי כי יבוא המשיח", הוא ענה, "אני הוא המדבר אליך" (יוחנן ד' 25-26 בבריה"ח). כמובן, זה לא מוכיח דבר. אבל אם ישוע לא היה טוען אף פעם שהוא המשיח, לא היה טעם לנסות להוכיח שהוא אכן כזה! טענתו מניחה את היסוד לשאר ההוכחה.

חיי ישוע הם ניגוד חריף בהשוואה לאלו של משיחי השקר. הם כל מה שהיינו מצפים מהמשיח לעשות: ישוע חולל נסי רפואה רבים והביא שלמות לחיי אחרים על ידי כך שסלח לחטאים ולימד אותם לשקם קשרי אנוש. בניגוד לשבתאי צבי, למשל, ישוע מילא את חוקי התורה כיהודי אדוק ונאמן.

תקומתו של ישוע מן התמים

ובניגוד לבר כוכבא, הוא אמנם מת, אך גם קם לתחייה.התקומה היא עדות נוספת, שלישית, אולי המשכנעת ביותר. מלומד ישראל (פינחס לפיד) כתב ספר שעורר תשומת לב רבה בקהילה היהודית. לפיד אמר שתקומת ישוע היא בגדר האפשרי. אחרי ככלות הכול, הסביר, התנ"ך מזכיר מספר אנשים שחזרו לחיים. אם כן, למה לא ישוע? למרבה הצער, לפיד אינו ער לכך שתקומת ישוע מתוארת במונחים שהם מעל ומעבר לתחיית המתים המתוארת בסיפורי התחיות האחרות - כל אדם אחר שקם לתחייה בסופו של דבר מת, בעוד ישוע הוא היחיד שקם לתחייה ולא מת אף פעם! לכן הוא גם נכשל מלהבין ולהתמודד עם העובדה שישוע ניבא את תחייתו שלו, דבר שתומך בטענתו להיותו המשיח.

המון רב של הסברים הועלו במהלך ההיסטוריה כדי לנסות להפריך את עובדת התקומה ולהציגה כמעשה שלא היה או כמעשה שאפשר להסבירו בלא התייחסות לעל-טבעי. הסברים אלה אינם מוצלחים. עבור בעצמך על האפשרויות וראה איזה מהן נראות לך הגיוניות ביותר. האם השלטונות הרומיים גנבו את גופת ישוע מקברו? אם כך, מדוע לא הציגו אותה בפני הכול כשהשמועה אודות תקומת ישוע החלה להתפשט?

שמא גנבו אותה השליחים? האם אפשר להסביר על ידי זיוף שכזה את השינוי המדהים שחל בהם אחרי התחייה? שלושה ימים לפני כן הם היו כאנשים שתקוותם התנפצה, אידיאליסטים מובסים שקיוו כי ישוע יביא סדר-עולם חדש. האם שקר ידוע יכול להסביר את תקוותם החדשה, את העוז ואת אומץ ליבם נוכח רדיפות השלטונות, ואת קני המידה המוסריים הנעלים שקבעו.ואולי ישוע כלל לא מת? אולי פשוט התעלף על הצלב והתעורר אחר כך במערת הקבר? דעה זו מצאה ביטוי בספר "מזימת הפסחא" שנכתב על ידי היו שונפילד. למרבה הצער, מחבר ספר זה התעלם מכך שהרומים דקרו את צידו של ישוע, דבר בלי ספק היה מבטיח את מותו. כמו כן, חיילים רומיים שמרו על הקבר וסלע גדול חסם את פתחו. לא הייתה לישוע שום דרך, לאחר שהתאושש, לקום, לצאת מן הקבר, ולשכנע מאות עדי-ראייה ספקניים שניצח את המוות!

ושמא היה זה מקרה של הזיית המונים? אם כך הרי שמדובר במקרה מדהים, משום שמדובר באנשים מסוגים שונים, בזמנים שונים ובמקומות רבים. אפשר בעניין הזה להוליך שולל אדם אחד, אבל האם אפשר לעשות כן לחמש מאות איש שטענו כי ראו אותו בו בזמן? ושלא כפי שקורה בהזיות, הופעותיו של ישוע אחרי תחייתו נפסקו באותה פתאומיות בה החלו, ארבעים יום אחרי שתקומתו התרחשה.

ההסבר היחיד הוא שהתקומה אכן התרחשה, בדיוק כפי שמתואר בברית החדשה. ואם זהו מה שקרה, הרי זו שגם סיבה מוצקה כדי לקבל את העובדה כי ישוע הוא המשיח.

ולבסוף, ישוע משנה חיי בני אדם. מאחר שהוא מכפר על חטא ומשכין שלום בינינו לבין אלוהים, ישוע מביא שלום לחיי אנשים, שמחה ותוכן. רק אמונה בו מסוגלת לספק בסיס לשלום ולתכלית אמיתיים. כפי שאומר מחבר המזמור בתהילים, "זורו רשעים מרחם" - אנשים זרים לאלוהים עוד ברחם אימם. רפואה לפירוד זה והדרך לביטולו על ידי פועלו מביא השלום של ישוע הם מציאות חיים בין אלו המאמינים בו.

תוכלו לצפות בסיפורי חיים של ישראלים רבים שישוע שינה את חייהם כאן: http://medabrim.org.il/he/testimonies.

וכך, גם מהעדויות האובייקטיביות שבתנ"ך ובברית החדשה, וגם מהתמיכה הסובייקטיבית שעדויות אלה זוכות לה בחיינו - אנחנו משוכנעים שיש די הוכחות להאמין שישוע הוא אכן כל מה שאמר על עצמו.